Veckans retro v.12


Phantasmagoria - A puzzle of flesh (PC) 1996

Detta är en uppföljare till Phantasmagoria, men eftersom jag själv tycker att detta är snäppet bättre än föregångaren valde jag att skriva om detta. Det kan med dagens syn på spel se ganska löjligt ut men tro mig när jag säger att det inte var speciellt löjligt 1996 när jag som 15 åring satt ensam i mörkret på mitt rum och gick igenom detta. Man satt på hel spänn från det att man startade spelet tills att man med svetten i pannan såg slut texten rulla över skärmen.

Grafiken var på den tiden riktigt bra och musiken i spelet var en riktig stämnings höjare. Detta är egentligen inget grafisk spel utan precis som föregångaren ett tappert försök av Sierra till interaktiv film. Det är i mitt tycke ett mycket bra spel som hamnat lite i skym undan av andra stor spel.

 

Detta är ett spel som tål att spelas igen, men tyvärr går det ej att få igång på en modernare dator. Har du en gammal pentium 2 dator stående med windows 95/98 installerat så tycker jag att du ska damma av den och ge detta spelet en chans. Alternativt om du vet ett sätt att köra detta på en modernare dator med Vista/Win 7 så kan du skriva det i en kommentar till mig så jag kan spela det igen :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilken bra blogg du har :) Glad påsk på dig!

2010-03-31 @ 00:14:15
URL: http://m4ll4n.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin