Final Fantasy XIII (PS3)

Har gått igenom Final Fantasy XIII nu och är possitivt överaskad. Hade hört att det inte skulle vara särskilt bra. Kanske är det därför jag gick in i spelet med öppna ögon och förväntade mig ett halv dåligt spel. Faktum är att ser man det som ett nytt Final Fantasy är det ett ok spel. Ser man det som ett nytt JRPG från Square Enix är det ett mycket bra spel. Men sen är jag ett gammalt Final Fantasy fan också.

Första halvan av spelet känns som ett långt intro med helt raka kartor och minimalt med sido vägar. Det blir väldigt mkt springa -> stöta på fiende -> Trycka X knappen ett par gånger -> springa igen. Svårighetsgraden är väldigt låg (Tror inte jag dog en enda gång under första halvan). Kistorna i spelet är alldeles för uppenbara vart dom finns. På en helt linjär karta finns en extra flik på kartan och där ligger det i regel en kista. Jag kom på mig själv flera gånger att mer eller mindre hoppas att kapitlet skulle ta slut så att jag skulle få se en ny film sekvens. Grafikerna på Square Enix vet vad dom gör och filmerna i spelet är något av det snyggaste jag sett i ett spel.

Men sen kommer andra halvan av spelet. Det är först nu det börjar likna ett Final Fantasy spel. När man kommer till ett Stort område som kallas Gran Pulse. Här kan man springa omkring fritt på en stor karta med massor av sido vägar. Här kan man göra större delen av dom 64 sido questen i spelet, rida på chocobos, leta skatter och mycket mer. Dom två sista kapitlen är mycket svåra och kräver enormt tålamod och att man har huvudet på skaft. Många av fighterna lägger inte stor vikt på att karaktärerna är över tränade så man kan slakta dom med ett par slag utan lägger större vikt vid att man använder rätt strategi och rätt roller.

Efter ca 45 spel timmar tog jag ner sista bossen. Men att ta sista bossen betyder bara att man klarat ungefär halva spelet. Vill man ha alla trophys/achivement får man räkna med uppåt 100-120 timmars speltid. Så mitt nästa mål är att ta platinum trophyn medans jag väntar på en remake av FF VII :)

Överlag ett mycket bra spel. Det bästa jag spelat på PS3 än så länge. Var det värt 699kr? Japp absolut. Äntligen ett spel som håller ett tag. Är trött på att spelen tar slut på 6-7 timmar. Hellre varva ett spel på 45 timmar och sedan lägga yttligare 50-60 timmar för att ta alla trophys än att varva ett 7 timmars spel 10 talet gånger.


Betyg:
9 av 10
Spelet finns även till Xbox360

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin